Fietsen door de Hutong en vliegeren in het park - Reisverslag uit Beijing, China van Klaas, Tiny, Jiao-Lin en Xue Ling Geugjes - WaarBenJij.nu Fietsen door de Hutong en vliegeren in het park - Reisverslag uit Beijing, China van Klaas, Tiny, Jiao-Lin en Xue Ling Geugjes - WaarBenJij.nu

Fietsen door de Hutong en vliegeren in het park

Blijf op de hoogte en volg Klaas, Tiny, Jiao-Lin en Xue Ling

02 Augustus 2012 | China, Beijing

Mensen mensen mensen wat hebben we vandaag een fantastische dag gehad.
Na wederom een heerlijk ontbijt zijn we vanochtend weer door Monique opgehaald en hebben we overlegd wat we zouden gaan doen. Er stond namelijk een wandeltocht en een fietstocht in het programma en omdat het zulk enorm mooi weer was vandaag hebben we voor de fietstocht door de Hutong gekozen.
Eerst zijn we gaan lopen, en dat moet je toch behoorlijk veel hier in Beijing aldus Xue Ling. Die zat er vandaag wel even doorheen met al dat gewandel.
Afijn na een tippel van een half uur waren we bij de fietsenzaak van een jong stel die aan alle 3 de Nederlandse gidsen in Beijing fietsen verhuurt om met hun gasten op stap te gaan.
Het werden 2 tandems, dat leek ons wel zo veilig met al dat drukke verkeer wat om je heen giert op de weg. Je moet er toch niet aan denken dat een van de meiden plotseling midden op de weg vast loopt tussen alle auto's.
De eerste paar honderd meter was het even wennen op zo'n tandem maar dat was het dan.
We zijn daarna ook meteen de smalle straatjes van de Hutong in gegaan en wat je dan tegen komt is echt geweldig. Een wereld op zichzelf. Overal stalletjes, kleine winkeltjes kapper midden op straat je kan het zo gek niet bedenken of je komt het wel tegen.
Je kijkt je ogen uit. Ik heb vandaag dan ook meer foto's gemaakt dan de rest van de dagen bij elkaar denk ik.
Overal was wel wat te zien en onze gids wist er ook veel over te vertellen. Bijvoorbeeld bij een huis waar er boven de deur 4 ronde paaltjes uitstaken betekend dat hier iemand woonde ( in de tijd van de keizers ) die aan het hof werkte en belangrijk was. Bij 6 paaltjes moest je al familie van de keizer zijn. Verder waren er 2 ronde stenen naast de deur wat inhield dat het iemand uit het leger was. Die ronde stene stelden namelijk de gevechtstrommels voor die in het leger werden gebruikt.
Na een stuk door de Hutong, overigens voor degen die geen internet en google hebben dat zijn de traditionele wijken, kwamen we uit bij de meren van Beijing. Hier hadden we meteen wat verkoeling en kwamen we Diesel nog tegen. Xue Ling meteen een foto maken voor tante Marja.
Hoe die hond nou met het vliegtuig is meegekomen is mij een raadsel. Hij had het goed naar de zin dus hij ziet maar wanneer hij weer terug komt.
Via nog veel smalle straatje kwamen we na een ruime 2 uur weer terug bij de fietsenmaker, 2 houten konten ( pappa en Xue Ling ) hebben we meegenomen en de fietsen ingeleverd.
En daarna natuurlijk weer een wandeling van een half uur terug. Afijn behoorlijk leuk maar moe hebben we even een uurtje in het hotel uitgerust om daarna weer de metro te nemen naar inderdaad de welbekende Subway voor een heerlijk broodje.
Tiny wilde ook nog even kijken voor een toetsenbord voor haar Ipad in de Apple store in het winkelcentrum, maar helaas niet een voor de Ipad 1.
Terug naar het hotel voor nog wat extra rust voordat we om 4 uur werden opgehaald door Geertje die ons meenam naar het pask van de tempel van de hemel.
Een enorm mooi maar ook enorm groot park. We moesten zijn bij de zuidpoort echter gaat de metro maar tot de oostpoort.
En inderdaad merk je dan dat het een gigantisch park is.
Om van de oostpoort naar de zuidpoort te komen ben je ook weer ruim een half uur bezig wat onze kleine Xuetje niet echt in dank af nam.
De man die ons zou helpen met de vliegers stond ons al op te wachten en sprak alleen maar Chinees maar bleef desondanks heerlijk tegen ons kletsen en ik kletse weer heerlijk terug in het Nederlands.
En een lol dat we met zijn tweeen hadden. Hij bood me zelfs nog een sigaretje aan of zal hij daarmee bedoelen dan hou je tenminste je mond? Afijn wie zal het zeggen, ik heb hem beleefd bedankt.
Na een uurtje vliegeren hielden we het voor gezien, mede ook omdat de wind wat ging liggen en het steeds moeilijker werd de vlieger in de lucht te houden.
En toen weer wandelen, want ja we moesten weer terug naar de oostpoort om daar de metro te nemen naar het restaurant waar we met Sandra ( je weet wel van saninchina.waarbenjij.nu ) en Monique hebben gegeten.
Na de fiasco van gisteren wilden we zeker weten dat we lekker Chinees zouden eten. en inderdaad lekker was het zeker.
Ik koos voor een giga bord vol met gefrituurde reuze garnalen met een deeglaagje en de meiden natuurlijk kippekluifjes op een stokje. Ook de gevulde deeg rolletjes met bakkersroom of zo en nassi werd besteld. Afijn je begrijpt het de kilo's groeiden er vandaag weer aan. Hoop dat ze straks bij de KLM niet extra rekenen voor dat gewicht.
Na nog een kort ritje in de metro zijn we nu aangekomen in het hotel en zijn de meiden gaan zwemmen en kan ik nu even dit verslagje schrijven.
Hoop dat jullie meegenieten en graag tot morgen dan.

• 02 Augustus 2012 - 17:10

Margriet :

Het leest lekker weg, en zo te lezen is het goed toeven daar in China.
    Blijven voor schrijven en foto's nemen. Beleven we het ook even mee.
    Groet,
    Margriet.

• 02 Augustus 2012 - 17:27

Ma:

Heerlijk om te lezen en ik wist niet dat mijn zonen zo goed konden vertellen. Ook Gert zijn verslag las zo goed. Heerlijk om mee te maken.
    Zo te horen wordt dit de reis van jullie leven. Geniet nog lekker even door, dan genieten wij mee.

Kus, Ma.

• 02 Augustus 2012 - 19:10

Richard:

Hey klaas

Mooi verhaal, doe je goed! Vast wel bijzonder voor de meiden om in hun geboorteland te zijn. Geniet ervan!

Rich

• 02 Augustus 2012 - 22:03

Hennie En Geert:

Hoi klaas Tinie en meiden

Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen op deze manier te volgen.
    Leuke verhalen fotos met tekst, dat word straks een bestseller bij bruna.
    We kijken uit naar morgen om te lezen wat jullie dan weer gaan beleven.
    heel veel plezier

Hennie en Geert
    Thomas en Rianne

• 03 Augustus 2012 - 13:20

Febe:

Wat een leuk verslag! En dan die foto van die slager. Brr deed mij weer even aan HongKong denken. Veel plezier hoor.

• 04 Augustus 2012 - 08:48

Karin:

Meegenieten doen we zeker Klaas! Want een andere wereld zeg. Hoe vinden de meiden het?